Sunday, November 12, 2006

يوم الاحد5/11/2006 جنازة و كورة وحشو سنان وفراخ مظلظطة


هو اليوم ده مكنش النهارده بس حبيت اكتبة قبل مانساه.. يوم الاحد 5/11 بالظبط كان بألنا كده 30يوم مشفناش بعض من يوم 6 اكتوبر يعني شهر بحاله واحنا محرومين من بعض(جايبين اخرنا يعني) مع اننا كنا قبلها بكام يوم متخانقين خناقة محترمة بسبب الزفتة دينا هي ماكنتش خناقة يعني بالمعني الحرفي لاننا عمرنا ما كان فيه بينا خناقات بس هي مشمشة كانت زعلانه شويه علشان وصلنا دينا انا وكراكيرو ومقعدتش معاها كتير.. او علشان دينا قعدت تنطط عليهم بكلام اهبل كده ..مش فاهم كان ايه السبب بالظبط المهم ان مشمشة كانت زعلانه وخلاص وبتحملني انا ذنب الكلام اللي دينا قالته وكالعاده كانت هي مندفعة جدا وانفجرت فيا وكنت انا _كالعاده برضة_ بارد جدا .. علي اساس اني مش شايف اني غلطت.. بس عدينا الموقف ده بسرعة كعادتنا دايما مع بعض مش لاي سبب غير لاننا بنحب بعض ومش ممكن حد فينا ينام وهو زعلان من التاني

نرجع بأه لليوم بتاعنا اللي بدا كيوم عادي في الشغل في العمارة الصبح علي اساس اني هخلص في معادي الساعة اتنين ونص تلاته بعدين اروح اجيب مشمشة من محطة القطر ونكمل اليوم مع بعض ..مفيش بعد ما روحت بساعة لقيت م/هاني صبحي داخل علينا وبيقول ده ابو المهندس هاني مراد مات الفجر ..انا سمعت كده قولت اخخخخخخ ده كده هيبقي فيها عزاء بالليل وحورات طب وبعدين والبت الغلبانة اللي جايه دي هوديها فين ومعادنا مع دكتور السنان وماتش الزمالك و...و... وكل الحاجات اللي كنا مخططينلها كده اليوم اتفشخ مش باظ ..فكلمت مشيرة وقولتلها متنزليش باه من عندك غير لما اقولك يا حبيبيتي وكانت هي خلاص لبست وبتستعد للنزول .. المهم رسيت العمليه ان مفيش عزاء في اليوم ده بس لازم نصلي عليه في مصطفي محمود في المهندسين بعد العصر يعني فيها كده لتلاتة .. قولت مش مشكله لما اكلم البت اقولها تظبط نفسها انها تبقي هنا علي اربعة كده يا دوب علي ما اوصل من المهندسين لرمسيس..جيت اكلمها لقيتها بأه عملت ايه الحلوة نزلت من ساعة انا ما قفلت معاها من اول مرة وبتقولي ده انا خلاص القطر داخل علي رمسيس بعد ساعة .. يعني علي حوالي واحده ونص هتبقي هنا يعني فيه ساعتين ونص هتقعدهم في الشارع ..طبعا حبست في نفسي ومرضتش اعلق..واتفقنا انها لما توصل انها هتستني في جامع الفتح زي المرة اللي فاتت تصلي يعني وتقعد تستني بس طبعا قبل ما تقفل معايا كان لازم تديني مسمار (مش عاوز اقول حاجة تانية خليه مسمار احسن) وتقولي ايه بس اعمل حسابك لو مجتليش علي اربعة هروح علي الدار
نفضت انا للحورات دي كلها ومفكرتش فيها كتير وقمت راكب مع المهندس هاني صبحي وطلعنا علي الجامع علشان نصلي علي الراجل الصراحة الدنيا كانت برد وانا مكنتش متوضي وكنت اصلا بألي بتاع كتيييير كده مش عارف اد ايه مصلتش ... فقولت اي حاجة بأه وقمت اديتها صلاة علي الراجل زي ما انا كده بلا وضوء بلا بتاع
خلصنا الحوار ده لقيتهم بيقولوا يلا بأه نطلع الترب مع الراجل ..الترب اللي هي في مدينة نصر يعني .. انا بصتلهم كده وكنت عاوز اقولهم***** بس مرضتش ..لان الساعة كانت بأت تلاتة و ربع تقريبا..فركبت تاكسي علي رمسيس ونفضتلهم كلهم .. انا تعبت كده النهاردة وشكلي هكمل بكره